Prezentacje dotyczące zawartych w projekcie kodeksu propozycji w zakresie obszarów zorganizowanego inwestowania, przygotowania prognozy potrzeb rozwojowych, wyznaczania obszaru zurbanizowanego oraz analiz finansowych sporządzanych na potrzeby aktów planistycznych i powiązanie ich z planowaniem finansowym gminy – to elementy kodeksu dyskutowane podczas drugiego posiedzenia Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

Członkowie komisji odnosili się w dyskusji także do projektowanych regulacji dotyczących opłaty infrastrukturalnej, rozmieszczenia inwestycji celu publicznego i inwestowania bez planu miejscowego.

Wśród zagadnień szczegółowych znalazły się też rozstrzygnięcia dotyczące powiązania kodeksu z ustawą o rewitalizacji oraz ustawą o uzdrowiskach i opinia urbanistyczna w decyzji środowiskowo-lokalizacyjnej, kwestia aktualności mapy do celów projektowych i kwestie mieszkaniowe.

Podczas spotkania krótko podsumowano dotychczasowe konsultacje publiczne projektu, obejmujące wysłanie do 210 podmiotów pisemnej informacji o projekcie wraz z zaproszeniem do składania uwag, a także ponad 20 spotkań konsultacyjnych, w tym otwartych spotkań w miastach wojewódzkich, w których uczestniczyło ok. 3400 osób.

Na początku lutego 2017 r. MIB przedstawi nowe rozwiązania kodeksowe i zasadnicze zmiany wprowadzone do kodeksu w wyniku analiz zgłoszonych uwag.

W pierwszej połowie 2017 r. rozpocznie się konsultowanie propozycji rozwiązań dotyczących kwestii przejściowych. Konsultacje ustawy wprowadzającej odbędą się także w formie regionalnych spotkań. Wiceminister zapowiedział, że projekt kodeksu trafi do parlamentu łącznie z projektem ustawy wprowadzającej i przygotowanymi projektami podstawowych aktów wykonawczych. Może to nastąpić w drugiej połowie 2017 r.

Głównymi celami kodeksu są: skrócenie i usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego, w tym likwidacja zbędnych procedur dla najprostszych budowli, przywrócenie i zapewnienie efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz wzmocnienie partycypacji społecznej w podejmowaniu rozstrzygnięć przestrzennych na wszystkich poziomach planowania, aby przypadki działań niezgodnych z interesem społeczności lokalnej należały do rzadkości oraz efektywny i transparentny proces lokalizacji i realizacji inwestycji publicznych.

Źródło: www.mib.gov.pl, stan z dnia 23 stycznia 2017 r.

Serwis Budowlany
Artykuł pochodzi z programu Serwis Budowlany
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami