Jedna z mieszkanek gminy wystąpiła do inspektora nadzoru budowlanego z wnioskiem o udostępnienie jej treści jednej, dowolnie wybranej decyzji administracyjnej, jaką organ wydał w miesiącu lipcu 2014 r.


Dodatkowo zaznaczyła, że po zapoznaniu się z taką decyzją zastrzega sobie prawo do dokonywania publicznej oceny legalności działalności inspektoratów nadzoru budowlanego.

Inspektor wyjaśnił, iż decyzja administracyjna w indywidualnej sprawie wydana jest dokumentem urzędowym, co nie jest wystarczające do udostępnienia jej w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Kobieta wniosła skargę na bezczynność organu do sądu administracyjnego.

WSA uznał skargę za zasadną.

W ocenie sądu decyzje administracyjne bez wątpienia są wiadomością wytworzoną przez szeroko rozumiane władze publiczne. Informacja o rozstrzygnięciach podejmowanych przez organy administracji publicznej w sprawach administracyjnych jest informacją o działalności tych organów.

Sąd wyjaśnił, iż decyzje rozstrzygają sprawy administracyjne i jako akty administracyjne indywidualne stanowią dokumenty urzędowe.

Zatem treść decyzji stanowi nie tylko informację o spawach publicznych, ale będąc rodzajem informacji dotyczącej treści i postaci dokumentów urzędowych, podlega udostępnieniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. z 2014 r., poz. 782).

 






Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 12 lutego 2015 r., sygn. akt II SAB/Bk 114/14, nieprawomocny