Zaznaczenia wymaga, że we wskazanych powyżej okolicznościach właściwy organ nie działa w granicach uznania, ale jest zobowiązany podjąć stosowne rozstrzygnięcie, które przybiera formę decyzji administracyjnej.

Omawianej regulacji art. 67 ust. 1 pr. bud. nie można zastosować w odniesieniu do obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków , a wydanie w stosunku do obiektów budowlanych niewpisanych do rejestru zabytków, a objętych ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji nakazującej rozbiórkę obiektu i uporządkowanie terenu może nastąpić po dokonaniu uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków . Wojewódzki konserwator zabytków jest obowiązany zająć stanowisko w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego objętego ochroną konserwatorską na podstawie planu miejscowego w terminie 30 dni, przy czym niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się za uzgodnienie .

Podkreślenia wymaga, że użyty w art. 67 ust. 1 pr. bud. zwrot "nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia" odnosi się nie tylko do obiektywnej niemożności przeprowadzenia remontu, odbudowy lub wykończenia, lecz także do sytuacji, gdy podmiot dysponujący obiektem nie ma zamiaru doprowadzać go do stanu zgodnego z prawem. Oznacza to, że zanim organ nadzoru budowlanego orzeknie o potrzebie rozbiórki danego obiektu budowlanego, powinien przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, którego celem jest również ustalenie, czy i w jaki sposób właściciel lub zarządca obiektu budowlanego planują usunąć istniejące naruszenia porządku prawnego w budownictwie .

I tak przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 67 pr. bud., właściwy organ nadzoru budowlanego ustala przyczyny niewykonania przez właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego remontu, odbudowy lub wykończenia obiektu budowlanego, dokonuje oględzin i oceny stanu technicznego, a w przypadku gdy w wyniku oględzin powstaną uzasadnione wątpliwości co do stanu technicznego obiektu budowlanego - nakazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego sporządzenie ekspertyzy technicznej tego obiektu oraz przeprowadza rozprawę , która - jak wynika z regulacji § 5 r.r.o.n. - może odbyć się dopiero po doręczeniu właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego odpisu protokołu oględzin obiektu .

Rozstrzygnięcie w sprawie rozbiórki nieużytkowanego lub niewykończonego obiektu budowlanego wydawane jest więc z uwzględnieniem ustaleń wynikających z oględzin, rozprawy oraz - jeśli był nałożony obowiązek jej sporządzenia - ekspertyzy technicznej, przy czym decyzja nakazująca rozbiórkę może być wydana wyłącznie po stwierdzeniu, że obiekt budowlany lub jego część nie nadaje się do remontu, wykończenia lub odbudowy .



@page_break@

Nakazując rozbiórkę nieużytkowanego lub niewykończonego obiektu budowlanego, organ wyznacza właścicielowi lub zarządcy obiektu odpowiedni, technicznie uzasadniony termin przystąpienia do rozbiórki i termin jej zakończenia oraz uporządkowania terenu, przy czym termin rozpoczęcia rozbiórki nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia doręczenia decyzji o nakazie rozbiórki .

Jak już wskazano powyżej, wydaje się, że strony postępowania prowadzonego w trybie art. 67 pr. bud. - w związku z brakiem szczególnych regulacji w tym zakresie - powinny być określane z uwzględnieniem regulacji ogólnej art. 28 k.p.a. Nie wydaje się bowiem uzasadnione twierdzenie, że decyzja nakładająca na adresata obowiązek wykonania robót budowlanych jest pozwoleniem budowlanym. W sądownictwie administracyjnym prezentowany jest jednak również pogląd przeciwny, zgodnie z którym stronami postępowania w przedmiocie nakazu rozbiórki nieużytkowanego lub niewykończonego obiektu budowlanego są - zgodnie z art. 28 ust. 2 pr. bud. - podmiot, w stosunku do którego ma być nakazana rozbiórka, czyli właściciel lub zarządca obiektu budowlanego, a także właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania tego obiektu .

Więcej na ten temat znajdziesz w książce „Administracyjnoprawne aspekty inwestycji budowlanych”.

W książce „Administracyjnoprawne aspekty inwestycji budowlanych” przedstawiono administracyjnoprawne ograniczenia działań inwestycyjnych, które mogą być podejmowane na poszczególnych etapach procesu budowlanego.