W środę przedstawiciele inwestora – Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ŚZDW) i wykonawcy – spółki „Tranzit”, podpisali umowę na realizację przedsięwzięcia. Firma która zwyciężyła w przetargu, najpierw zaprojektuje obwodnicę, a potem ją wybuduje.

Obwodnica o długości ok. 4,6 km będzie przebiegała po północno-wschodniej stronie Pińczowa, głównie przez tereny rolne, a miejscami przez tereny zalesione.

Jak powiedział wicedyrektor ŚZDW Karol Rożek, będzie to droga klasy „G”, z jezdnią szerokości siedmiu metrów. „W rejonie włączenia nowej trasy w drogę nr 767, ze względu na pochylenie terenu, powstanie dodatkowy pas do jazdy pod górę” – dodał.

Przebudowane zostaną także skrzyżowania obwodnicy z istniejącymi drogami. Przy trasie powstaną także drogi serwisowe i ścieżki rowerowe.

W ramach inwestycji rozbudowany zostanie również trzykilometrowy odcinek obecnej trasy nr 767, z Pińczowa w kierunku Buska-Zdroju. Powstanie tu także chodnik i ścieżka dla rowerów.

Roboty drogowe mają kosztować ponad 37,8 mln zł. Inwestycja będzie realizowana z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020.

Wykonawca inwestycji do końca kwietnia 2018 r. ma obowiązek uzyskać tzw. ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wówczas będą mogły rozpocząć się prace budowlane. Przedsięwzięcie powinno być sfinalizowane do końca października 2019 r.

Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz
Patrycja Antoniak, Maksymilian Cherka, Filip Elżanowski, Krzysztof Andrzej Wąsowski
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


Burmistrz Pińczowa Włodzimierz Badurak podkreślił w rozmowie z PAP, że obwodnica to długo oczekiwana przez mieszkańców i kierowców inwestycja, która pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości. „Po ostatnich badaniach okazało się, że przez centrum miasta w ciągu doby przejeżdża ok. 8 tys. pojazdów, w tym duża liczba samochodów ciężarowych bowiem na terenie gminy znajdują się m. in. duże zakłady gipsowe” – dodał samorządowiec.

Burmistrz zaznaczył, że inwestycja poprawi też bezpieczeństwo pińczowian, a ruch pojazdów w centrum nie będzie już w tak dużym stopniu jak do tej pory, negatywnie wpływał na konstrukcje zabytkowych budynków, znajdujących się w najstarszej części miasta.

Inwestycja pozwoli ominąć centrum dla jadących przez Pińczów drogą nr 767 do Buska-Zdroju oraz dla podróżujących w stronę Kazimierzy Wielkiej, po trasie wojewódzkiej nr 766.

Obecny na uroczystości podpisania umowy na realizację inwestycji marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas ocenił, że to „historyczny moment, możliwy dzięki mobilizacji i zaangażowaniu władz lokalnych, samorządowców, społeczności”. „Podpisujemy dziś umowę, która jest jedną z trzynastu najważniejszych inwestycji drogowych zapisanych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Świętokrzyskiego” – zaznaczył marszałek. (PAP)