Celem trwającej na szczecińskim dworcu modernizacji jest m.in. poprawa wygody podróżnych korzystających z peronów nr 2 i 3 oraz umożliwienie samodzielnego dostępu do peronów osobom o ograniczonej mobilności.

 

Obecnie ekipy budowlane pracują głównie na peronie nr 2. Ustawiane są krawędzie peronu, widać szykowanie fundamentów pod wiatę, budowane jest także odwodnienie. Projektowane jest także wydłużenia toru nr 1 o około 300 metrów. Dzięki temu pociągi będą mogły jeździć w stronę Szczecińskiego Portu Centralnego.

PKP Polskie Linie Kolejowe istotnie zwiększają dla podróżnych dostępność stacji i przystanków - powiedział Arnold Bresch z zarządu PKP PLK. Podobnie zwiększymy komfort obsługi m.in. na stacjach Lublin, Dęblin, Świebodzice, Kraśnik i Warszawa Zachodnia. To inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego za setki milionów – dodał Bresch.

Prace na torach tak zostały zorganizowane, żeby nie ograniczać ruchu pociągów regionalnych i dalekobieżnych.

Po zakończonej modernizacji komunikację na stacji ułatwi nowy łącznik na peronie nr 3. Dotychczasowa kładka będzie zadaszona. Obok nowych wiat oraz ławek, pojawią się także zegary i tablice informacyjne. Zostanie także uruchomiony system informacji pasażerskiej. Budowane perony będą miały antypoślizgową nawierzchnię.

Specjalne ścieżki ułatwią po modernizacji osobom niewidomym i niedowidzącym poruszanie się po peronach. Z kolei osoby o ograniczonej mobilności skorzystać będą mogły z pięciu wind na perony. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwać monitoring.

Perony nr 1, 2 i 3 zostaną również wyposażone w nowe wiaty. Na peronie nr 1 zamontowane zostaną trzy historyczne przęsła przeniesione z peronów 2 i 3. Poprawi się dostępność dworca dla pieszych z dolnego i górnego tarasu oraz środków komunikacji. Modernizacja stacji obejmuje także przebudowę torów i sieci trakcyjnej oraz montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

 

Trwająca przebudowa stacji jest kontynuacją jej modernizacji przeprowadzonej w latach 2014 – 2016 wspólnie z PKP S.A. Jej zakres obejmował wówczas przebudowę kompleksu projektu budynków dworca, budowę kładki nad peronami 1, 2 i 3 łączącą ul. Owocową z dworcem oraz modernizację peronów nr 1 i 4.

Roboty budowlane rozpoczęte w listopadzie 2017 roku, potrwają do 2019 r. Projekt o wartości blisko 74 mln zł netto ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. (PAP)