Natomiast już we wtorek w nocy planowane jest otwarcie dla ruchu ulicach: Prostej, Świętokrzyskiej i Sokolej, a w środę wieczorem - ul. Targowej.

Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Czytaj: Budowa II linii warszawskiego metra bez opóźnień>>>

Po zakończeniu budowy nastąpią odbiory techniczne, w ciągu siedmiu dni zostanie ustalony ich harmonogram. Najpierw nastąpią odbiory wewnętrzne. Następnie odbiorów zewnętrznych dokonają m.in. straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany i Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk mówił w niedzielę, że wszystkie odbiory techniczne mogą potrwać od 30 do 60 dni.

Zastępca rzecznika prasowego stołecznego magistratu Agnieszka Kłąb w rozmowie z PAP powiedziała, że ratusz chciałby, aby mieszkańcy Warszawy mogli skorzystać z nowej nitki metra jeszcze w tym roku.

"Chcielibyśmy, żeby metrem warszawiacy mogli pojechać jak najszybciej, ale na to, ile będą trwały odbiory techniczne, nie mamy wpływu, bo prowadzone będą przez niezależne od nas instytucje" - dodała.

Kłąb zwróciła uwagę, że ratusz nie będzie w żaden sposób wpływać na termin otwarcia m.in. z powodów bezpieczeństwa tysięcy ludzi, którzy mieliby korzystać z kolejki.

Natomiast już we wtorek w nocy zostaną ponownie otwarte dla ruchu ulice: Prosta, Świętokrzyska i Sokola, które były zamknięta na czas budowy II linii metra - poinformował we wtorek stołeczny ratusz. Ich otwarcie planowane jest na godz. 22. Ulica Targowa na Pradze ma zostać przywrócona dla ruchu w środę wieczorem.

Jak podaje ratusz, na ul. Świętokrzyskiej wytyczono pasy i drogi rowerowe, nowe przejścia dla pieszych, miejsca parkingowe i przystanki autobusowe. Jezdnia, od Ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej, została zwężona do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, a od ul. Marszałkowskiej do ul. Kopernika do jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Ul. Prosta została zamknięta 11 września 2010 r., Świętokrzyska i Sokola 4 i 5 czerwca 2011 r., a ul. Targowa 15 października 2011 r.

W związku z otwarciem ulic nastąpią zmiany w komunikacji miejskiej. Od 1 października ul. Prostą będą kursowały autobusy linii 105, 109, 159 i 178, a ul. Świętokrzyską linie 178 i 518. Na swoją starą trasę sprzed budowy metra (Wyścigi - Os. Górczewska) wróci linia tramwajowa nr 10.

Od 2 października zmienią się również trasy linii kursujących na Pradze - ul. Targową pojadą autobusy linii 120, 125, 135, 162, 166, 169, 170, 226, 509 i 517. Od nocy z 1 na 2 października inaczej będą również kursowały autobusy linii nocnych N11, N12, N13, N14, N21, N32, N35, N38, N41, N44, N45, N46, N61, N62, N63, N64, N71, N85, N88, N91 i N95.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r. (PAP)